Новите трендови, не само што донесоа промени во содржините наменети за обука на возрасните туку донесоа промени и во начинот на кој возрасните учат трансформирајќи го образованието на возрасни во целост. Токму затоа, и обучувачите е неопходно да го прилагодат својот пристап и начин на пренесување на знаење.
Неопходни компетенции
Образованието на возрасните во светот на новите технологии, демографските промени и трансформациите на пазарот на труд бара многу вештини. Педагошките компетенции се клучни, како што се емпатијата и толеранцијата и способноста да се градат односи со клиентот – возрасен ученик. Обучувачите и едукаторите, исто така, мора да бидат трпеливи и полни со разбирање – особено кога ефектите од соработката не доаѓаат толку брзо како што се очекува. Од една страна, обучувачите / едукаторите треба јасно да ги пренесат информациите, а од друга страна, активно да слушаат и да ги разберат потребите на нивните ученици. Оттука, горенаведените комуникациски вештини се незаменливи кога се работи во образовната индустрија. Воведувањето нови технологии во образовните процеси, како што се платформите за е-учење, видеоконференции или инстант пораки, исто така бара способност за ефективно испраќање и примање пораки во виртуелна средина.
За обучувачите / едукаторите кои работат со возрасни, советодавните вештини се особено важни, сфатени како поддршка на клиентите при идентификување на нивните цели, решавање на проблеми и донесување одлуки за кариера и личен развој. Исклучително е важно да се разберат индивидуалните потреби, планирање и прилагодување на едукативните материјали и способноста за решавање проблеми и донесување одлуки.
Познавањето на современите технологии за едукација и способноста да се користат за да се обезбедат ефективни и атрактивни содржини за учесниците е исто така неопходно. Затоа, и обучувачите треба да се едуцираат за да бидат во тек со трендовите. Во контекст на различноста, обучувачите /едукаторите треба да бидат способни да се прилагодат на различните вредности, верувања и стилови на комуникација на клиентите од различни културни средини.
Современи алатки во образованието на возрасни
Прилагодувањето на променливите потреби на пазарот на трудот е клучен елемент на ефективни образовни програми и курсеви. Промените на професионалните трендови, технолошкиот напредок и социо-економскиот развој бараат постојано прилагодување на образовната понуда на тековните потреби на пазарот на трудот. Затоа, постои потреба да се обновува и надградува содржината на програмите и да се развиваат нови курсеви во согласност со потребите и барањата. Прилагодувањето на променливите потреби на пазарот на трудот е клучен елемент на ефективни образовни програми и курсеви.
Современите алатки кои е потребно да ги користат обучувачите / едукаторите за возрасни, како што се онлајн курсеви, подкасти, виртуелна реалност, дигитални библиотеки и алгоритми за персонализација на содржината, го револуционизираат процесот на учење.
Онлајн курсеви
Онлајн курсевите нудат временска и тематска флексибилност – возрасните можат да избираат курсеви според нивните интереси и професионални цели и термин кој најмногу им одговара. Индивидуалното темпо на учење им овозможува поефикасно да го научат материјалот. Дополнително, полагањето онлајн курсеви ја елиминира потребата за патување и придружните трошоци, што ги прави подостапни за возрасните ученици.
Поткасти
Една од современите форми на спроведување на обука е поткаст. Аудио предавањата имаат предност што се многу полесни за имплементација од видео обуката, а во исто време се многу достапни за луѓето кои сакаат да ги прошират своите хоризонти и да стекнат дополнителни знаења. Дополнително, слушањето поткасти ја развива способноста за слушање со разбирање, што е клучен елемент на учењето. Обучувачите / едукаторите можат да испорачуваат различни едукативни содржини преку поткасти, вклучувајќи дополнителни материјали, интервјуа со експерти, практични вежби и многу повеќе. Флексибилноста на форматот им овозможува на едукаторите да експериментираат со различни наставни методи и да испорачуваат содржина на начин што најдобро одговара на потребите и преференциите на нивните ученици.
Виртуелна реалност
Технологијата за виртуелна реалност (VR) ви овозможува да искусите и да комуницирате со тридимензионална, компјутерски генерирана околина со помош на специјални уреди. Ова решение ви овозможува да спроведувате практична обука во контролирани услови, што е исклучително корисно во образованието за возрасни, а употребата на оваа технологија ќе се покаже корисна во многу индустрии. Програмите може да се прилагодат на различни нивоа на напредување и индивидуални стилови на учење, што ја зголемува ефикасноста на процесот. VR ви овозможува да симулирате ситуации од реалното работно опкружување што може да биде тешко да се рекреираат во традиционална средина за учење. На пример, обуката за справување со стресни ситуации на работното место, деловни преговори или обука во случај на пожар може да биде пореална и поефективна во виртуелна средина.
Дигитални библиотеки
Дигиталните библиотеки се онлајн платформи или системи кои обезбедуваат пристап до различни образовни ресурси, како што се е-книги, истражувачки написи, онлајн курсеви и други едукативни материјали. Благодарение на нив, корисниците можат да ги прелистуваат, преземаат и користат овие ресурси насекаде и во секое време користејќи компјутер, таблет или паметен телефон. Дигиталните библиотеки обезбедуваат флексибилност, персонализација и интерактивни алатки за да овозможат ефективно учење за возрасните. Дополнително, тие ви овозможуваат лесно ажурирање и споделување на најновите информации, што ги прави исклучително важна алатка во денешната дигитална средина за учење.
Професионален развој на обучувачите / едукаторите
Професионалното усовршување и преквалификација на обучувачите / едукаторите за возрасни имаат големо влијание врз квалитетот на образованието. Тие се особено важни во светот кој брзо се менува, каде што професиите постојано исчезнуваат за да отстапат место на нови. Обучувачите / едукаторите кои постојано ги прошируваат своите вештини, ги следат најновите трендови и користат современи методи на настава можат да обезбедат поатрактивни, ефективни и прилагодени курсеви и програми за обука. Програмите за професионален развој може да вклучуваат програми за обука, специјализирани курсеви или стекнување нови квалификации, стекнување сертификати или дипломи во нови области и развивање вештини во области како што се модерни образовни технологии или кариерно советување. Специјализираните курсеви се фокусираат на одредени професионални или образовни области и им овозможуваат на обучувачите / едукаторите да ги продлабочат своите знаења и вештини во овие области.
Учеството на конференции, работилници, семинари, групи за дискусија и професионални заедници, исто така, може да го поддржи развојот на обучувачите / едукаторите за возрасни. Ова им овозможува на обучувачите / едукаторите да разменуваат искуства, да научат нови методи на работа и да градат мрежи на контакти.
Инвестирањето во професионален развој и преквалификација на обучувачи / едукатори за возрасни треба да биде приоритет за образовните институции, организациите за обука и самите вработени бидејќи придонесува за зголемување на севкупниот развојен потенцијал на општеството и неговата способност да се справи со динамичните промени што се случуваат во денешниот свет.
Овој текст е кретиран како дел од проектот „Резултати од учењето во образованието на возрасни” (бр. 2022-2-PL01-KA210-ADU-000094502). Повеќе детали и информации како и едукативни материјали создадени од страна на меѓународниот тим на експерти може да најдете на следните линкови: https://projekty-evaco.pl/projekty-aktualne/efekty-uczenia-sie-w-edukacji-doroslych/ и https://impulsi.com.mk/en/project/learning-outcomes-en/
Автори: Александра Шчибич Копиец и Катерина Златановска Попова